U bent digitaal wild

Kunt u een dag zonder uw mobiele telefoon? Of raakt u al in een lichte paniek als u ‘m even niet kunt vinden? De mobiele telefoon is in ieder geval niet meer uit ons leven weg te denken. Het is onze belangrijkste bron van informatie geworden. Of het nu gaat om snel even ons banksaldo te controleren, onze mail te checken of om te weten wat het laatste nieuws is: we kijken meerdere keren op een dag even op onze mobiel om ons te laten informeren. Gemiddeld kijken we dagelijks zelfs 2 uur en 15 minuten! En er komen voortdurend nieuwe toepassingen bij, waardoor we weer een nieuwe reden krijgen om meer op onze mobiel te kijken.

Leveranciers kunnen u gemakkelijker bereiken

Via uw mobiele telefoon kunt u op een breed gebied gemakkelijk informatie vinden en contact leggen met mensen en bedrijven aan wie u iets wilt vragen. Dit geldt natuurlijk ook andersom. Bedrijven kunnen u digitaal vanzelfsprekend gemakkelijker bereiken. Dat doen ze dan ook massaal. Door goede selecties te maken kunnen zij tegen lage kosten rechtstreeks voor hen interessante consumenten benaderen. Bovendien zult u waarschijnlijk via mail en sociale media dagelijks commerciële berichten ontvangen die specifiek op uw interesse zijn afgestemd.

De kortste weg

Veel bedrijven, ook binnen de financiële sector, spenderen veel geld om langs digitale weg in contact te komen met klanten aan wie zij een product of dienst willen verkopen. Daarbij volgen zij vaak eenzelfde patroon: zij stellen de dienst of het product zo aantrekkelijk mogelijk voor en maken het aanschaffen “met één klik” zo gemakkelijk mogelijk. Het bieden van “de kortste weg” wordt dan gebracht als “gemak” voor de consument.

Heeft u het echt nodig?

De eerste vraag die u zich bij een dergelijke benadering zou moeten stellen is of de aangeboden dienst of het product in uw situatie echt nodig is. Bij verzekeringen kan het heel goed zijn dat u dit risico al verzekerd heeft, maar als onderdeel van een andere verzekering. Ook kan het zijn dat de verzekering onderdelen bevat die voor u helemaal niet meer relevant zijn. Of dat er fiscale regels gelden die het niet verstandig maken het product zo af te sluiten als u wordt voorgehouden.

Kunt u vergelijken?

Elke aanbieder die u benadert, laat vooral de eigen dienst of het eigen product zo goed mogelijk naar voren komen. Het zal niet zo vaak voorkomen dat leverancier A u digitaal benadert met het bericht “wij hebben een heel mooi product, maar, onze concurrent heeft een nog veel beter product”. De informatie die u krijgt, is vaak eenzijdig. Dit is risicovol, want als je geen goed zicht hebt welke bredere informatie belangrijk is om een goede keuze te maken, dan ga je ook niet actief op zoek naar andere mogelijkheden.

Soms is een kleine omweg verstandig

De kortste weg lijkt aantrekkelijk. Maar soms is een kleine omweg toch verstandiger. Dat geldt zeker voor financiële producten zoals verzekeringen, hypotheken en beleggingen. Laat u voordat u iets aanschaft adviseren door een onafhankelijk financieel adviseur. De onafhankelijk financieel adviseur kijkt vanuit uw behoeften en toekomstplannen welke producten u echt nodig heeft. Dit is de adviseur overigens ook wettelijk verplicht.

Ook heeft de financieel adviseur de plicht om de verschillen in voorwaarden van de diverse financiële instellingen, zoals banken en verzekeringsmaatschappijen, te kennen en u die producten en voorwaarden te adviseren die ook echt bij uw situatie passen.

Bij de financieel adviseur zult u merken dat er echt sprake is van “gemak” wanneer u een vraag heeft. U krijgt dan niet te maken krijgt met een “helpdesk” met mensen die u niet kent (of nog erger, een robot). Want u belt gewoon met uw vaste contactpersoon of gaat even bij hem of haar op kantoor langs.

Ons kantoor is zo’n onafhankelijk financieel advieskantoor. Heeft u vragen over de financiering van uw woning, verzekeringen of vermogensopbouw? Bel ons gewoon even, bijvoorbeeld met uw mobiel. Wij helpen u graag!

Scroll naar top